Oikeat varusteet

Pelaajan tärkein varuste, maila

Mailan valinnassa tärkeintä on oikea pituus ja riittävä jousto (flex). Lapsi kasvaa ja maila jää pieneksi, mutta se ei ole hyvä syy ostaa 10cm liian pitkää mailaa, jotta se kestäisi pidempään. Liian pitkä maila tekee peliasennosta liian pystyn ja vaikeuttaa merkittävästi pallotaitojen oppimista.

Salibandymaila on sopivan pituinen, kun varsi ylettyy navan ja rintalastan alareunan väliin. Liian pitkää mailaa on vaikea käsitellä, ja se ohjaa huonoon peliasentoon, joka näkyy mm. laukausten ja syöttöjen laadussa sekä pallon käsittelyssä.

Liian lyhyellä mailalla on huono ulottuvuus, joka saattaa pakottaa pelaamaan yhdellä kädellä. Oikeaoppisesti kahdella kädellä pelattaessa liian lyhyellä mailalla on peliasento liian kumara, mikä ei tee hyvää selälle. Mailanvalmistajat myyvät eripituisia mailoja junioreille, joten helpointa on ostaa suoraan oikeanpituinen maila.
Jos maila on kuitenkin liian pitkä, voi mailan vartta lyhentää. Tämä kannattaa tehdä irroittamalla grippi mailan yläpäästä sekä yleensä niitillä kiinni oleva muovinen tuppi. Mailaa katkaistaan haluttu määrä, jonka jälkeen laitetaan tuppi ja grippi takaisin paikoilleen.

Pituuden ohella toinen tärkeä mailan varren ominaisuus on jäykkyys (flex). Jäykkyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka monta millimetriä mailan varsi taipuu. Näinollen mitä isompi luku, sitä enemmän maila taipuu.

Mailanvalmistajat merkkaavat varren jäykkyyden mailoihin. Junioripelaajan mailan tulee olla joustava, jotta pelaaja saa vetoihin voimaa. Joustava varsi myös helpottaa pallonhallintaa. Junioreille sopiva jäykkyys on vähintään 30 mm.

Mailan varren muoto voi olla pyöreä tai ovaali, se on ihan makuasia.

Grippi eli mailan otealueen ”teippi” pitää käsien otteen hyvänä hikoillessakin.

Lapa on mailan henkilökohtaisin osa, siitä voi käyristämisellä muotoilla omanlaatuisen. Lavan kovuus ja muoto vaikuttavat syöttöihin ja vetoihin. Osa lavoista on valmiiksi vähän muotoiltuja. Junioreilla lapa ei saa olla liian kova, jotta voimat riittävät sen käsittelyyn laukauksissa. Lavan pehmeys antaa myös paremman tuntuman palloon, joten junioreiden on hyvä suosia pehmeitä lapoja.

Lavan olisi hyvä olla jo valmiiksi käyristetty ja mielellään selkeästi kovera. Nämä seikat helpottavat merkittävästi pallonhallinnan opettelua. Pallon käsittelyssä kämmenpuolen käyttö on avainasemassa. Palloa hallitaan lavan kärkeä ja keskiosaa hyväksikäyttäen, ei niinkään leipomalla vuorotellen kämmen- ja rystypuolella, kuten ehkä aikoinaan. Siksi on tärkeää, että lapa on sekä kovera, että käyristetty.

    • Vain vähän koverat tai kokonaan suorat lavat vaikeuttavat merkittävästi pallonkäsittelyä ja niitä kannattaa välttää. Tällaisia lapoja löytyy yleensä marketeista ja ne ovat hintaluokaltaan halvimpia.
    • ”Ennen vanhaan” suosittiin suoria lapoja, mutta suoralla lavalla on äärimmäisen vaikea oppia nykyaikaista pallonkäsittelyä, etenkin juniorin.

Ennen vanhaan lapoja käyristettiin itse, mutta nykyajan lavat ovat usein jo valmiiksi käyristettyjä eikä niille tarvitse tehdä mitään.

SB Vaasa suosittelee nuorimmille pelaajille mailaksi Fat Pipe Core 34 mailaa, jossa on joustava varsi ja valmiiksi esikäyristetty lapa, jolla pallotaitojen opetteleminen helpottuu.

Sisäpelikengät

Hyvä salibandykenkä kestää jalkoihin kohdistuvat väännöt sekä tukee äkkipysähdyksissä ja suunnanmuutoksissa. Iskunvaimennus ja pehmeä pohja ovat kengän keskeisiä ominaisuuksia, sillä pelissä juostaan paljon.

Sisäpelikenkien tulee olla kiertojäykät ja kulutuskestävät. Matala varsi tuo liikkeeseen ketteryyttä, mutta korkeareunainen tukee lajissa koville joutuvaa nilkkaa. Valinta on makukysymys.

Kenkien valinnassa huomioitavaa:

  1. Istuvuus – Kengän pitää tuntua hyvältä jalassa
  2. Oikea koko – Kenkä ei saa tuntua liian ahtaalta, varpaat ei saa osua kärkeen. Toisaalta liian isoa kenkää ei voi ostaa, koska silloin vaimennukset ja tuet eivät osu oikeaan paikkaan.
  3. Oikeantyyppinen kenkä – Kiertojäykkyyttä ja vaimennusta pitää löytyä, lisäksi mietittävä haluaako tukia, hyvää alustantuntumaa tai korkeaa vartta.
  4. Pohjan pito – Kengän pidon tulisi säilyä likaisella tai liukkaallakin alustalla
  5. Päällisen kestävyys – Päällinen ei saa rikkoutua heti tai pohja revetä. Kengän pitää kestää.

Sisäpelikengät on tehty normaalille askellukselle. Mahdolliset askellusvirheet kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella (lääkäri, fysioterapeutti tai urheiluliikkeen Footbalance-klinikka).

Sisäpelikenkien iskunvaimennus ja pohjan muodot kuluvat käytössä, joten uudet kengät on hyvä ostaa 1-2 kertaa vuodessa. Kenkien kulumista voi testata ottamalla pohjallisen pois ja laittamalla käden kengän sisään. Jos tuntee jalkapohjan jäljet, kenkä on painunut kasaan ja vaihto paikallaan.

Suojalasit

1999 ja myöhemmin syntyneillä on pakollista käyttää suojalaseja. Suojalasien hankinnassa tärkeintä on lasien istuvuus, lasien tulee tuntua hyvältä. Huomiota kannattaa kiinnittää myös kiinnitykseen (takaremmi) ja lasien huurtuvuuden estoon.

Varusteiden hankinta

SB Vaasa ja XXL tekevät yhteistyötä. Kaikki tarvittavat välineet löydättekin XXL:stä. Muistakaa hankkiessanne tuotteita mainita kassalla SB Vaasan nimi tai näyttää viivakoodia, jos teillä sellainen on. Tällä varmistatte mahdollisten seura-alennusten saamisen ja juniorituen kertymisen. XXL:n seurakauppaan voit rekisteröityä/kirjautua täältä